Coronavirus: meer informatie en veelgestelde vragen

De verspreiding van het coronavirus en de mogelijke gevolgen voor onze klanten krijgen momenteel onze volledige aandacht. We volgen de situatie op de voet en nemen de nodige gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Daarnaast doen we er alles aan om de continuïteit van de klantenservice te behouden. We ontvangen je graag op afspraak in onze kantoren.

We doen er alles aan om je bezoek op een veilige manier te laten verlopen, en vragen je daarom de preventiemaatregelen strikt op te volgen. Bewaar dus steeds een veilige afstand, draag een mondmasker, geef geen handdruk, kom alleen naar het kantoor, neem je eigen balpen mee en blijf thuis als je je ziek voelt.

Prevention icons

Heel wat van de HVW-dienstverlening kan ook online of zonder dat je moet langsgaan in een kantoor. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Op deze pagina informeren we je regelmatig over de verschillende maatregelen die de HVW neemt.

FAQS

Algemeen

Is mijn kantoor open? 

Vanaf dinsdag 23 juni gaan de HVW-kantoren weer open. We verwelkomen je graag op afspraak.

Een afspraak maken kan via de kantoorpagina, aan het infoloket, of telefonisch.

We doen er alles aan om je bezoek op een veilige manier te laten verlopen, en vragen je daarom de preventiemaatregelen strikt op te volgen. Bewaar dus steeds een veilige afstand, draag een mondmasker, geef geen handdruk, kom alleen naar het kantoor, neem je eigen balpen mee en blijf thuis als je je ziek voelt.

Prevention icons

We raden je aan om zoveel mogelijk online of vanop afstand te doen. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Hoe beheer ik mijn dossier vanop afstand?

Met de online toepassingen kan je je dossier (grotendeels) blijven beheren, waar je ook bent. Bijvoorbeeld:

  • Online controlekaart (EC3): je controlekaart online indienen
  • Mijn HVW-dossier: informatie over je dossier bekijken, je persoonsgegevens bijwerken, attesten opvragen en afdrukken

Telefonisch kan je 24 / 7 de status van je laatste betaling nagaan, op het nummer van je kantoor.

Daarnaast kan je ons de documenten die we nodig hebben om je dossier samen te stellen ook vanop afstand bezorgen.

Verdere info over onze diensten op afstand kan je hier vinden.

Welke impact heeft het coronavirus op de behandeling van mijn dossier?

We doen er alles aan om de continuïteit van onze klantenservice te behouden.

We verwelkomen je uitsluitend op afspraak in ons kantoor, en we raden je aan om zoveel mogelijk online of vanop afstand te doen. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Vanaf wanneer is het weer mogelijk om een afspraak te maken?

Vanaf dinsdag 23 juni verwelkomen we je op afspraak in de HVW-kantoren. Een afspraak inplannen in je kantoor zal mogelijk zijn vanaf 18 juni.

Een afspraak maken kan via de kantoorpagina, aan het infoloket, of telefonisch.

Als ik mijn dossier per post in orde wil maken, krijg ik van de HVW dan de bevestiging dat mijn document ontvangen en volledig is?

Voor elk document dat wij ontvangen, sturen wij je een ontvangstbewijs en een overzicht van de documenten die nog ontbreken in je dossier.

Kan mijn betaling vertraging oplopen door de gewijzigde werking?

Als je gebruik maakt van de papieren controlekaart is het mogelijk dat je betaling met een lichte vertraging gebeurt.  Als je de elektronische controlekaart gebruikt, gebeurt de betaling zonder vertraging. 

Hoe kan ik de status van mijn betaling kennen?

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Wanneer je een aanvraag indient bij de HVW, wordt er immers een dossier voor je gecreëerd. Je hoeft daar zelf geen verdere stappen voor te ondernemen. Bij je eerste aanvraag kan dat echter even duren.  

Je kan ook je betaling 24/7 nagaan door je kantoor te bellen.

Voor andere vragen gebruik je best het contactformulier of onze online diensten.

Wat met mijn controlekaart volledige werkloosheid tijdens corona?

Naar aanleiding van de coronacrisis kan je je papieren controlekaart volledige werkloosheid C3A tijdelijk eerder bezorgen aan je kantoor. Tot juni kan dat telkens vanaf de vijfde dag voor het einde van de maand.

Liever digitaal? Vul je controlekaart in via de eC3-app en dien ze online in: lees hier hoe dat snel en eenvoudig kan.


Tijdelijke werkloosheid coronavirus

Hoe vraag ik uitkeringen tijdelijke werkloosheid corona aan?

Vul het online formulier in op de website. Alle informatie vind je hier.

Controleer zorgvuldig of de informatie die je ingeeft in je aanvraag correct is.

Voor een volledig dossier hebben we niet alleen jouw aanvraag tijdelijke werkloosheid nodig, maar ook de aanvraag van je werkgever. Het gaat om een elektronische aangifte (ASR) via de portaalsite van de sociale zekerheid. Vraag dus zeker na bij je werkgever of ook hij/zij je aanvraag heeft ingediend.

Hoeveel bedraagt mijn uitkering?

Dit bedrag is uitzonderlijk vastgelegd op 70 % van je loon gedurende de periode van tijdelijke werkloosheid die wordt ondergaan tussen 1 februari 2020 en 30 juni 2020.Opgelet, het loon dat in rekening wordt gebracht, is begrensd: er wordt rekening gehouden met een maximumbedrag van € 2.754,76 per maand (index op 1 maart 2020). Op een tijdelijke werkloosheidsuitkering moet je bedrijfsvoorheffing betalen (26,75 %).

Een supplement van € 5,63 euro per dag tijdelijke werkloosheid – overmacht coronavirus – is ook voorzien. De betaling zal worden uitgevoerd in de loop van de maand april.

Meer info vind je hier.

Ik diende mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid corona in. Wanneer word ik betaald?

Zodra je dossier geheel correct en volledig is (jouw aanvraag en die van je werkgever), kunnen we het verwerken voor betaling. Je ontvangt dan een mail met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Alle info over je betaling vind je in je Mijn HVW-dossier. Deze info kan je ook krijgen door je kantoor te bellen 24/7.

Wanneer krijg ik nieuws over mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid?

Als je een aanvraag indiende, doen we er alles aan zodat je uitkering zo snel mogelijk betaald wordt. Zodra je dossier compleet is, verwerken we het voor betaling. Je ontvangt dan van de HVW een mail met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Alle info over je betaling vind je in je Mijn HVW-dossier.

Weet wel: voor een volledig dossier hebben we niet alleen jouw aanvraag tijdelijke werkloosheid nodig, maar ook de aanvraag van je werkgever. Vraag dus zeker na bij je werkgever of ook hij/zij je aanvraag heeft ingediend.

Ik diende mijn aanvraag online in. Hoe kan ik weten of alles in orde is?

Als je je online aanvraagformulier volledig hebt ingevuld, krijg je een samenvatting van je belangrijkste gegevens te zien op het scherm.
Vervolgens kan je in Mijn HVW-dossier meer info over je aanvraag vinden. Bij een eerste aanvraag kan het even duren (gewoonlijk één werkdag) voor je online dossier beschikbaar is.
Wanneer we je dossier verwerkt hebben voor betaling, krijg je een mail in je mailbox met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Ik deed mijn aanvraag al enige tijd geleden, maar ik ontving nog geen bevestiging. Wat kan ik doen? Heeft het zin om opnieuw een aanvraag te doen?

We vragen je in dat geval om je aanvraag via het online formulier opnieuw in te geven. Ze zal vervolgens binnen de twee werkdagen verwerkt worden.

Krijg je een foutmelding wanneer je je rijksregisternummer ingeeft, dan betekent dat dat we momenteel bezig zijn met het verwerken van je dossier. Dan hoef je voorlopig niets te doen.

Ik deed een aanvraag, maar kreeg nog geen mail, of vind geen informatie over mijn betaling in het online dossier. Wat kan ik doen?

Contacteer dan je kantoor, en we bekijken samen wat er gebeurde.

Ik maakte een foutje in mijn aanvraag (verkeerde datums, rijksregisternummer, IBAN-nummer, ...). Wat kan ik doen om de informatie te verbeteren of aan te vullen?

We behandelen deze dagen de dossiers met ontbrekende informatie of fouten.

Zolang je dossier niet in behandeling is, kan je je gegevens aanpassen. Sla de correcte gegevens op via het online formulier en we krijgen automatisch je aangepaste informatie.

Zodra je dossier in behandeling is, kan je je gegevens niet meer aanpassen via het formulier. Je krijgt dan een automatische melding als je je rijksregisternummer invult. In dat geval hoef je voorlopig niets te doen: wij zullen je contacteren om samen de fout te corrigeren.

Ik krijg de melding ‘Rijksregisternummer al geregistreerd’ als ik mijn online formulier tijdelijke werkloosheid corona probeer in te dienen. Waarom?

Waarschijnlijk heb je al eerder een aanvraag ingediend. Als je die melding krijgt, wil dat zeggen dat we je aanvraag aan het verwerken zijn. We houden je per mail verder op de hoogte.

Ik heb nooit een beroep gedaan op de HVW voordat ik mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid corona deed. Heb ik een online dossier ‘Mijn HVW-dossier’?

Je doet een aanvraag tijdelijke werkloosheid corona. Zodra we je dossier verwerkt hebben in ons systeem, zal er automatisch een persoonlijk online dossier ‘Mijn HVW-dossier’ voor je gecreëerd worden. Het aanmaken van je online dossier kan even duren bij je eerste aanvraag.

Vergeet daarbij zeker niet te controleren of je contactinformatie in je Mijn HVW-dossier compleet is, zodat we je kunnen contacteren als dat nodig zou zijn.

Wat moet ik doen als de gegevens in mijn Mijn HVW-dossier niet correct zijn?

Bezorg de correcte informatie aan je kantoor door dit document in te vullen en door of op te sturen.

Ik ben werkgever en moet mijn werknemers in tijdelijke werkloosheid stellen. Wat moet ik doen?

Momenteel geldt er voor de werkgever een vereenvoudigde procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen voor zijn werknemers. 

Wat je precies moet doen als werkgever, lees je op de website van de RVA. 

Ik bevind me in een specifieke tewerkstellingssituatie (zelfstandige, onthaalouder, …). Heb ik recht op tijdelijke werkloosheid corona?

Tijdelijke werkloosheid voor geannuleerde evenementen (Coronavirus)

Werd je als artiest of als tijdelijk medewerker van een festival of een ander massa-evenement een arbeidsovereenkomst beloofd voor een evenement dat is geannuleerd wegens overmacht door corona?
Dan kan je onder bepaalde voorwaarden een vergoeding tijdelijke werkloosheid krijgen.

Alle info vind je hier.

Laatste aanpassing: 29/06/2020