Coronavirus: meer informatie en veelgestelde vragen

De verspreiding van het coronavirus en de mogelijke gevolgen voor onze klanten krijgen momenteel onze volledige aandacht. We volgen de situatie op de voet en nemen de nodige gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Daarnaast doen we er alles aan om de continuïteit van de klantenservice te behouden. We helpen je graag verder na afspraak aan de loketten in je kantoor of op afstand.

Vanaf donderdag 1 juli verwelkomen we je graag opnieuw in onze kantoren na afspraak. Kom je langs bij jouw HVW-kantoor? Dan vragen we je de preventiemaatregelen strikt op te volgen. Bewaar dus steeds een veilige afstand, draag een mondmasker, geef geen handdruk, kom alleen naar het kantoor, neem je eigen balpen mee en blijf thuis als je je ziek voelt. Respecteer ook steeds de hygiëneregels (ontsmet je handen met water en zeep als dat kan of met de beschikbare hydroalcoholische gel, hoest en nies in je elleboog, …).

Prevention icons

Heel wat van de HVW-dienstverlening kan ook online of zonder dat je moet langsgaan in een kantoor. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Op deze pagina informeren we je regelmatig over de verschillende maatregelen die de HVW neemt.

FAQS

Algemeen

Wat als ik symptomen heb, ziek ben of in quarantaine ben geplaatst, kan ik dan nog naar mijn kantoor komen?

Als je ziek bent, blijf dan altijd thuis. Onze dienstverlening bieden we ook aan op afstand. Ga naar de pagina van jouw kantoor om een afspraak op afstand te maken.

Moet ik een mondmasker dragen bij mijn bezoek?

Vanaf 1 juli verwelkomen we je graag opnieuw in onze kantoren na afspraak. Kom je langs bij jouw HVW-kantoor? Dan vragen we je de preventiemaatregelen strikt op te volgen. Bewaar dus steeds een veilige afstand, draag een mondmasker, geef geen handdruk, kom alleen naar het kantoor, neem je eigen balpen mee en blijf thuis als je je ziek voelt. Respecteer ook steeds de hygiëneregels (ontsmet je handen met water en zeep als dat kan of met de beschikbare hydroalcoholische gel, hoest en nies in je elleboog, …).

Heel wat van de HVW-dienstverlening kan ook online of zonder dat je moet langsgaan in een kantoor. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Prevention icons

Ben je gevaccineerd? Gelieve de gezondheid van anderen te respecteren door je steeds aan de hygiëneregels te houden. We stellen de gezondheid en de veiligheid van onze klanten en medewerkers voorop, ondanks je gevaccineerd bent of niet.

Is mijn kantoor open? 

Vanaf 1 juli 2021 verwelkomen we je graag opnieuw in onze kantoren na afspraak. Lees onder ‘hoe maak ik een afspraak?’ de verschillende opties om een afspraak te maken.

Heel wat van de HVW-dienstverlening kan ook online of zonder dat je moet langsgaan in een kantoor. Met de huidige crisis raden we die optie sterk aan. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Hoe je ons verder kan contacteren, lees je hier.

Hoe maak ik een afspraak?

We verwelkomen je graag op afspraak in onze kantoren. Je kan kiezen voor een afspraak aan de loketten in je kantoor, ofwel op afstand via een videoafspraak.

Een afspraak maken is eenvoudig. Het kan via de online afsprakentoolop de HVW-site op de pagina van jouw kantoorper telefoon of aan het infoloket van je kantoor zelf.

Meer info over onze dienstverlening op afstand vind je hier.

Hoe beheer ik mijn dossier vanop afstand?

Met de online toepassingen kan je je dossier (grotendeels) blijven beheren, waar je ook bent. Bijvoorbeeld:

  • Online controlekaart (EC3): je controlekaart online indienen
  • Mijn HVW-dossier: informatie over je dossier bekijken, je persoonsgegevens bijwerken, attesten opvragen en afdrukken

Telefonisch kan je 24/7 de status van je laatste betaling nagaan, op het nummer van je kantoor.

Daarnaast kan je ons de documenten die we nodig hebben om je dossier samen te stellen ook vanop afstand bezorgen.

Verdere info over onze diensten op afstand kan je hier vinden.

Welke impact heeft het coronavirus op de behandeling van mijn dossier?

We doen er alles aan om de continuïteit van onze klantenservice te behouden. Daarom helpen we je zoveel mogelijk na afspraak en op afstand.

Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Als ik mijn dossier per post in orde wil maken, krijg ik van de HVW dan de bevestiging dat mijn document ontvangen en volledig is?

Voor elk document dat wij ontvangen, sturen wij je een ontvangstbewijs en een overzicht van de documenten die nog ontbreken in je dossier.

Kan mijn betaling vertraging oplopen door de gewijzigde werking?

Als je gebruik maakt van de papieren controlekaart is het mogelijk dat je betaling met een lichte vertraging gebeurt. Als je de elektronische controlekaart gebruikt, gebeurt de betaling zonder vertraging. 

Hoe kan ik de status van mijn betaling kennen?

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Wanneer je een aanvraag indient bij de HVW, wordt er immers een dossier voor je gecreëerd. Je hoeft daar zelf geen verdere stappen voor te ondernemen. Bij je eerste aanvraag kan dat echter even duren.

Je kan ook je betaling 24/7 nagaan door je kantoor te bellen.

Voor andere vragen gebruik je best het contactformulier of onze online diensten.


Tijdelijke werkloosheid coronavirus

Hoe vraag ik uitkeringen tijdelijke werkloosheid corona aan?

Je leest er alles over op onze pagina ‘Aanvraag tijdelijke werkloosheid corona’.

Voor een volledig dossier hebben we niet alleen jouw aanvraag tijdelijke werkloosheid nodig, maar ook de aanvraag van je werkgever. Het gaat om een elektronische aangifte (ASR) via de portaalsite van de sociale zekerheid. Vraag dus zeker na bij je werkgever of ook hij/zij je aanvraag heeft ingediend.

Hoeveel bedraagt mijn uitkering?

De hoogte van tijdelijke werkloosheidsuitkeringen is vastgelegd op 65 % van het laatste loon. Dit bedrag is echter uitzonderlijk vastgelegd op 70 % gedurende de periode van tijdelijke werkloosheid die wordt ondergaan tussen 1 februari 2020 en 31 maart 2021.

Meer info vind je hier.

Ik diende mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid corona in. Wanneer word ik betaald?

Zodra je dossier geheel correct en volledig is (jouw aanvraag en die van je werkgever), kunnen we het verwerken voor betaling. Je ontvangt dan een mail met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Alle info over je betaling vind je in je Mijn HVW-dossier. Deze info kan je ook krijgen door je kantoor te bellen 24/7.

Wanneer krijg ik nieuws over mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid?

Als je een aanvraag indiende, doen we er alles aan zodat je uitkering zo snel mogelijk betaald wordt. Zodra je dossier compleet is, verwerken we het voor betaling. Je ontvangt dan van de HVW een mail met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Alle info over je betaling vind je in je Mijn HVW-dossier.

Weet wel: voor een volledig dossier hebben we niet alleen jouw aanvraag tijdelijke werkloosheid nodig, maar ook de aanvraag van je werkgever. Vraag dus zeker na bij je werkgever of ook hij/zij je aanvraag heeft ingediend.

Ik deed een aanvraag, maar kreeg nog geen mail, of vind geen informatie over mijn betaling in het online dossier. Wat kan ik doen?

Contacteer dan je kantoor, en we bekijken samen wat er gebeurde.

Ik heb nooit een beroep gedaan op de HVW voordat ik mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid corona deed. Heb ik een online dossier ‘Mijn HVW-dossier’?

Je doet een aanvraag tijdelijke werkloosheid corona. Zodra we je dossier verwerkt hebben in ons systeem, zal er automatisch een persoonlijk online dossier ‘Mijn HVW-dossier’ voor je gecreëerd worden. Het aanmaken van je online dossier kan even duren bij je eerste aanvraag.

Vergeet daarbij zeker niet te controleren of je contactinformatie in je Mijn HVW-dossier compleet is, zodat we je kunnen contacteren als dat nodig zou zijn.

Wat moet ik doen als de gegevens in mijn Mijn HVW-dossier niet correct zijn?

Bezorg de correcte informatie aan je kantoor door dit document in te vullen en door of op te sturen.

Ik ben werkgever en moet mijn werknemers in tijdelijke werkloosheid stellen. Wat moet ik doen?

De maatregelen in verband met tijdelijke werkloosheid corona worden verlengd tot 31/12/2021 voor ondernemingen en sectoren die erkend zijn als uitzonderlijk hard getroffen. 

Wat je precies moet doen als werkgever, lees je op de website van de RVA.

Ik bevind me in een specifieke tewerkstellingssituatie (zelfstandige, onthaalouder, …). Heb ik recht op tijdelijke werkloosheid corona?

Tijdelijke werkloosheid voor geannuleerde evenementen (Coronavirus)

Werd je als artiest of als tijdelijk medewerker van een festival of een ander massa-evenement een arbeidsovereenkomst beloofd voor een evenement dat is geannuleerd wegens overmacht door corona?
Dan kan je onder bepaalde voorwaarden een vergoeding tijdelijke werkloosheid krijgen.

Alle info vind je hier.

Waarom heb ik de betaling voor mijn tijdelijke werkloosheid van september nog niet ontvangen, maar wel die van oktober?

De reden kan zijn dat je niet werkt in een sector of onderneming die officieel erkend is als ‘uitzonderlijk hard getroffen’. In dat geval zijn de tijdelijke maatregelen van vereenvoudiging in het kader van corona namelijk niet van toepassing voor de maand september 2020.

Om uitkeringen tijdelijke werkloosheid te kunnen genieten, moet je contact opnemen met onze diensten om een nieuwe uitkeringsaanvraag in te dienen volgens de gewone regels. Daarbij moet je onder meer je persoonlijke en familiale toestand aangeven met het formulier C1. Ook moet je dan opnieuw een controlekaart bijhouden die je van je werkgever moet krijgen.

Vanaf de maand oktober kunnen de tijdelijke maatregelen van vereenvoudiging in het kader van corona wél weer toegepast worden voor de werknemers van alle ondernemingen. We konden de betalingen van de tijdelijke werkloosheid corona voor de maand oktober dus hervatten zodra we in het bezit waren van de elektronische aangifte van je werkgever voor oktober.

Wat moet ik doen als ik het werk hervat tijdens mijn tijdelijke werkloosheid gedurende de coronacrisis?

Als je tijdens je werkloosheid een tewerkstelling aanvat (bv. bij een andere werkgever, rechtstreeks of als uitzendkracht, of als zelfstandige), dan moet je ons op de hoogte brengen van de gewerkte dagen zodat wij je werkloosheidsuitkeringen correct kunnen berekenen. Dit is voor ons de enige manier om die dagen te kennen, want voor tijdelijke werkloosheid van 01/03/2020 tot 31/12/2021 moet je uitzonderlijk geen controlekaart bijhouden.

Je kan ons op de hoogte brengen via dit aangiftemodel: formulier corona-TW-aangifte werk, of op eender welke andere manier (per brief, e-mail, telefoon, ...).

Laatste aanpassing: 13/10/2021