Coronavirus: meer informatie en veelgestelde vragen

De verspreiding van het coronavirus en de mogelijke gevolgen voor onze klanten krijgen momenteel onze volledige aandacht. We volgen de situatie op de voet en nemen de nodige gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Daarnaast doen we er alles aan om de continuïteit van de klantenservice te behouden. We ontvangen niet langer klanten in onze kantoren, maar we werken met gesloten loketten.

Op deze pagina informeren we je regelmatig over de verschillende maatregelen die de HVW neemt. Je vindt er de vaakst gestelde vragen over corona en hoe je gebruik kan maken van de diensten van de HVW.

FAQS

Algemeen

Blijft mijn kantoor open?

Neen, alle HVW-kantoren werken vanaf dinsdag 17 maart 2020 achter gesloten deuren (maatregel coronavirus).

Er zijn dus geen afspraken meer mogelijk en alle loketten zijn gesloten.

Contacteer je kantoor via telefoon of het contactformulier op de site.

Je documenten kan je opsturen per post.

Hoe beheer ik mijn dossier vanop afstand?

Met de online toepassingen kan je je dossier (grotendeels) blijven beheren, waar je ook bent. Bijvoorbeeld:

  • Online controlekaart (EC3): je controlekaart online indienen
  • Mijn HVW-dossier: informatie over je dossier bekijken, je persoonsgegevens bijwerken, attesten opvragen en afdrukken

Telefonisch kan je 24 / 7 de status van je laatste betaling nagaan, op het nummer van je kantoor.

Daarnaast kan je ons de documenten die we nodig hebben om je dossier samen te stellen ook vanop afstand bezorgen.

Verdere info over onze diensten op afstand kan je hier vinden.

Welke impact heeft het coronavirus op de behandeling van mijn dossier?

We doen er alles aan om de continuïteit van onze klantenservice te behouden. We raden je aan om zoveel mogelijk online of vanop afstand te doen.

Wil je documenten opsturen met de post, houd dan rekening met de nieuwe leveringstermijnen van bpost.

Vanaf wanneer is het weer mogelijk om een afspraak te maken?

Dat is op dit moment nog niet duidelijk. We stellen de gezondheid en de veiligheid van onze medewerkers en klanten voorop en we volgen in alle omstandigheden de richtlijnen van de regering. Zodra we weer overstappen naar een werking op afspraak, kan je dat lezen op onze site.

Als ik mijn dossier per post in orde wil maken, krijg ik van de HVW dan de bevestiging dat mijn document ontvangen en volledig is?

Voor elk document dat wij ontvangen, sturen wij je een ontvangstbewijs en een overzicht van de documenten die nog ontbreken in je dossier.

Kan mijn betaling vertraging oplopen door de gewijzigde werking?

Als je gebruik maakt van de papieren controlekaart is het mogelijk dat je betaling met een lichte vertraging gebeurt.  Als je de elektronische controlekaart gebruikt, gebeurt de betaling zonder vertraging. 

Hoe kan ik de status van mijn betaling kennen?

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Wanneer je een aanvraag indient bij de HVW, wordt er immers een dossier voor je gecreëerd. Je hoeft daar zelf geen verdere stappen voor te ondernemen. Bij je eerste aanvraag kan dat echter even duren.  

Je kan ook je betaling 24/7 nagaan door je kantoor te bellen.

Voor andere vragen gebruik je best het contactformulier of onze online diensten.

Wat met mijn controlekaart volledige werkloosheid tijdens corona?

Naar aanleiding van de coronacrisis kan je je papieren controlekaart volledige werkloosheid C3A tijdelijk eerder bezorgen aan je kantoor. Tot juni kan dat telkens vanaf de vijfde dag voor het einde van de maand.

Liever digitaal? Vul je controlekaart in via de eC3-app en dien ze online in: lees hier hoe dat snel en eenvoudig kan.


Tijdelijke werkloosheid coronavirus

Hoe vraag ik uitkeringen tijdelijke werkloosheid corona aan?

Vul het online formulier in op de website. Alle informatie vind je hier.

Controleer zorgvuldig of de informatie die je ingeeft in je aanvraag correct is.

Voor een volledig dossier hebben we niet alleen jouw aanvraag tijdelijke werkloosheid nodig, maar ook de aanvraag van je werkgever. Het gaat om een elektronische aangifte (ASR) via de portaalsite van de sociale zekerheid. Vraag dus zeker na bij je werkgever of ook hij/zij je aanvraag heeft ingediend.

Hoeveel bedraagt mijn uitkering?

Dit bedrag is uitzonderlijk vastgelegd op 70 % van je loon gedurende de periode van tijdelijke werkloosheid die wordt ondergaan tussen 1 februari 2020 en 30 juni 2020.Opgelet, het loon dat in rekening wordt gebracht, is begrensd: er wordt rekening gehouden met een maximumbedrag van € 2.754,76 per maand (index op 1 maart 2020).

Een supplement van € 5,63 euro per dag tijdelijke werkloosheid – overmacht coronavirus – is ook voorzien. De betaling zal worden uitgevoerd in de loop van de maand april.

Meer info vind je hier.

Ik diende mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid corona in. Wanneer word ik betaald?

Zodra je dossier geheel correct en volledig is (jouw aanvraag en die van je werkgever), kunnen we het verwerken voor betaling. Je ontvangt dan een mail met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Deze info kan je ook krijgen door je kantoor te bellen 24/7.

Wanneer krijg ik nieuws over mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid?

Als je een aanvraag indiende, doen we er alles aan zodat je uitkering zo snel mogelijk betaald wordt. Zodra je dossier compleet is, verwerken we het voor betaling. Je ontvangt dan van de HVW een mail met de mededeling dat je betaling onderweg is.

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier.

Weet wel: voor een volledig dossier hebben we niet alleen jouw aanvraag tijdelijke werkloosheid nodig, maar ook de aanvraag van je werkgever. Vraag dus zeker na bij je werkgever of ook hij/zij je aanvraag heeft ingediend.

Ik heb nooit een beroep gedaan op de HVW voordat ik mijn aanvraag tijdelijke werkloosheid corona deed. Heb ik een online dossier ‘Mijn HVW-dossier’?

Je doet een aanvraag tijdelijke werkloosheid corona. Zodra we je dossier verwerkt hebben in ons systeem, zal er automatisch een persoonlijk online dossier ‘Mijn HVW-dossier’ voor je gecreëerd worden.

Vergeet daarbij zeker niet te controleren of je contactinformatie in je Mijn HVW-dossier compleet is, zodat we je kunnen contacteren als dat nodig zou zijn.

Online diensten

Liever digitaal? Heel wat van de HVW-dienstverlening kan online of zonder dat je daarvoor moet langsgaan in een kantoor. Zo kan je online

Vanop afstand 

Naast de digitale dienstverlening van de HVW zijn er ook heel wat acties die je vanop afstand kan ondernemen om je dossier bij de HVW te vervolledigen. Je kan heel wat documenten voorbereiden en in de brievenbus deponeren. In de huidige context van het coronavirus, moedigen we iedereen aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van de dienstverlening op afstand van de HVW. 

Ben je volledig werkloos?

Ben je in tijdelijke werkloosheid?

Ben in je in jeugd- of seniorvakantie?

Of wil je een deeltijdse tewerkstelling aangeven? 

Via de bovenstaande linken vind je infofiches waarin wordt uitgelegd welke documenten je de HVW moet bezorgen om je dossier in orde te brengen, afhankelijk van je situatie. Je kan er ook lezen welke documenten je werkgever de HVW moet bezorgen.

Contact opnemen

Heb je een praktische of dringende vraag? Wil je een afspraak maken op afstand? Je kantoor blijft ook telefonisch bereikbaar, aarzel dus niet om onze medewerkers te contacteren. 

Het nummer en de momenten van telefonische bereikbaarheid van je kantoor vind je op de pagina van je kantoor.

De status van je laatste betaling kan je 24 / 7 nagaan door te telefoneren naar je kantoor.

Je kan ons ook contacteren via dit contactformulier met een vraag over je dossier, een betaling of de werkloosheidsreglementering.

Laatste aanpassing: 08/04/2020