FAQ

Vaakst gestelde vragen

Voor de veelgestelde vragen over tijdelijke werkloosheid tijdens de crisis van het coronavirus kan je terecht op de pagina ‘Coronavirus’.

Vragen coronavirus

Wat als ik symptomen heb, ziek ben of in quarantaine ben geplaatst, kan ik dan nog naar het infoloket komen?

Als je ziek bent, blijf dan altijd thuis. Vanaf 3 november werken alle kantoren als preventiemaatregel met gesloten loketten. Ga naar de pagina van jouw kantoor om een afspraak op afstand te maken.

Moet ik een mondmasker dragen bij mijn bezoek?

Door de huidige verspreiding van het coronavirus is een bezoek aan het kantoor sterk afgeraden. Moet je toch naar het kantoor komen, dan vragen we je de preventiemaatregelen strikt op te volgen. Bewaar dus steeds een veilige afstand, draag een mondmasker, geef geen handdruk, kom alleen naar het kantoor, neem je eigen balpen mee en blijf thuis als je je ziek voelt.

Prevention icons

Is mijn kantoor open? 

Vanaf 3 november 2020 werken onze kantoren met gesloten loketten (maatregel coronavirus). De afspraken worden vervangen door telefonische afspraken.

We volgen in alle omstandigheden de richtlijnen van de regering. Zodra we onze kantoren weer openen, kan je dat lezen op onze site.

Hoe je ons kan contacteren, lees je hier.

Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Hoe beheer ik mijn dossier vanop afstand?

Met de online toepassingen kan je je dossier (grotendeels) blijven beheren, waar je ook bent. Bijvoorbeeld:

  • Online controlekaart (EC3): je controlekaart online indienen
  • Mijn HVW-dossier: informatie over je dossier bekijken, je persoonsgegevens bijwerken, attesten opvragen en afdrukken

Telefonisch kan je 24 / 7 de status van je laatste betaling nagaan, op het nummer van je kantoor.

Daarnaast kan je ons de documenten die we nodig hebben om je dossier samen te stellen ook vanop afstand bezorgen.

Verdere info over onze diensten op afstand kan je hier vinden.

Welke impact heeft het coronavirus op de behandeling van mijn dossier?

We doen er alles aan om de continuïteit van onze klantenservice te behouden. Daarom helpen we je zoveel mogelijk op afstand.

Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Is het mogelijk om een afspraak te maken?

Je kan een telefonische afspraak maken in de online afsprakentool of via telefoon. 

Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer je weer een afspraak in het kantoor kan maken. We stellen de gezondheid en de veiligheid van onze medewerkers en klanten voorop en we volgen in alle omstandigheden de richtlijnen van de regering. Zodra onze kantoren weer openen, kan je dat lezen op onze site.

Als ik mijn dossier per post in orde wil maken, krijg ik van de HVW dan de bevestiging dat mijn document ontvangen en volledig is?

Voor elk document dat wij ontvangen, sturen wij je een ontvangstbewijs en een overzicht van de documenten die nog ontbreken in je dossier.

Kan mijn betaling vertraging oplopen door de gewijzigde werking?

Als je gebruik maakt van de papieren controlekaart is het mogelijk dat je betaling met een lichte vertraging gebeurt. Als je de elektronische controlekaart gebruikt, gebeurt de betaling zonder vertraging. 

Hoe kan ik de status van mijn betaling kennen?

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Wanneer je een aanvraag indient bij de HVW, wordt er immers een dossier voor je gecreëerd. Je hoeft daar zelf geen verdere stappen voor te ondernemen. Bij je eerste aanvraag kan dat echter even duren.

Je kan ook je betaling 24/7 nagaan door je kantoor te bellen.

Voor andere vragen gebruik je best het contactformulier of onze online diensten.

Vragen RVA

Vragen over je dossier?

Vragen over volledige werkloosheid?

Vragen over deeltijdse arbeid?

Vragen over de arbeidsovereenkomst?

Vragen over de uitkeringen?

Laatste aanpassing: 25/03/2021