FAQ

Vaakst gestelde vragen

Voor de veelgestelde vragen over tijdelijke werkloosheid tijdens de crisis van het coronavirus kan je terecht op de pagina ‘Coronavirus’.

Vragen coronavirus

Blijft mijn kantoor open?

Neen, alle HVW-kantoren werken vanaf dinsdag 17 maart 2020 achter gesloten deuren (maatregel coronavirus).

Er zijn dus geen afspraken meer mogelijk en alle loketten zijn gesloten.

Contacteer je kantoor via telefoon of het contactformulier op de site.

Je documenten kan je opsturen per post.

Hoe beheer ik mijn dossier vanop afstand?

Met de online toepassingen kan je je dossier (grotendeels) blijven beheren, waar je ook bent. Bijvoorbeeld:

  • Online controlekaart (EC3): je controlekaart online indienen
  • Mijn HVW-dossier: informatie over je dossier bekijken, je persoonsgegevens bijwerken, attesten opvragen en afdrukken

Telefonisch kan je 24 / 7 de status van je laatste betaling nagaan, op het nummer van je kantoor.

Daarnaast kan je ons de documenten die we nodig hebben om je dossier samen te stellen ook vanop afstand bezorgen.

Verdere info over onze diensten op afstand kan je hier vinden.

Welke impact heeft het coronavirus op de behandeling van mijn dossier?

We doen er alles aan om de continuïteit van onze klantenservice te behouden. We raden je aan om zoveel mogelijk online of vanop afstand te doen.

Wil je documenten opsturen met de post, houd dan rekening met de nieuwe leveringstermijnen van bpost.

Vanaf wanneer is het weer mogelijk om een afspraak te maken?

Dat is op dit moment nog niet duidelijk. We stellen de gezondheid en de veiligheid van onze medewerkers en klanten voorop en we volgen in alle omstandigheden de richtlijnen van de regering. Zodra we weer overstappen naar een werking op afspraak, kan je dat lezen op onze site.

Als ik mijn dossier per post in orde wil maken, krijg ik van de HVW dan de bevestiging dat mijn document ontvangen en volledig is?

Voor elk document dat wij ontvangen, sturen wij je een ontvangstbewijs en een overzicht van de documenten die nog ontbreken in je dossier.

Kan mijn betaling vertraging oplopen door de gewijzigde werking?

Als je gebruik maakt van de papieren controlekaart is het mogelijk dat je betaling met een lichte vertraging gebeurt.  Als je de elektronische controlekaart gebruikt, gebeurt de betaling zonder vertraging. 

Hoe kan ik de status van mijn betaling kennen?

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Wanneer je een aanvraag indient bij de HVW, wordt er immers een dossier voor je gecreëerd. Je hoeft daar zelf geen verdere stappen voor te ondernemen. Bij je eerste aanvraag kan dat echter even duren.  

Je kan ook je betaling 24/7 nagaan door je kantoor te bellen.

Voor andere vragen gebruik je best het contactformulier of onze online diensten.

Wat met mijn controlekaart volledige werkloosheid tijdens corona?

Naar aanleiding van de coronacrisis kan je je papieren controlekaart volledige werkloosheid C3A tijdelijk eerder bezorgen aan je kantoor. Tot juni kan dat telkens vanaf de vijfde dag voor het einde van de maand.

Liever digitaal? Vul je controlekaart in via de eC3-app en dien ze online in: lees hier hoe dat snel en eenvoudig kan.

Vragen RVA

Vragen over je dossier?

Vragen over volledige werkloosheid?

Vragen over deeltijdse arbeid?

Vragen over de arbeidsovereenkomst?

Vragen over de uitkeringen?

Laatste aanpassing: 15/04/2020