FAQ

Vaakst gestelde vragen

Voor de veelgestelde vragen over tijdelijke werkloosheid tijdens de crisis van het coronavirus kan je terecht op de pagina ‘Coronavirus’.

Vragen coronavirus

Moet ik een mondmasker dragen bij mijn bezoek?

Het dragen van een mondmasker is vanaf nu verplicht tijdens je bezoek aan je HVW-kantoor. Onze kantoren zijn al even terug open en we verwelkomen je graag op afspraak. Om je veiligheid en dat van ons personeel te garanderen, is het dragen van een mondmasker verplicht. Vergeet zeker geen masker mee te nemen bij je bezoek.

Deze maatregel zorgt ervoor dat je bezoek op een veilige en aangename manier kan verlopen. De andere preventiemaatregelen gelden ook nog steeds en we vragen je deze strikt na te leven.

Is mijn kantoor open? 

Vanaf dinsdag 23 juni gaan de HVW-kantoren weer open. We verwelkomen je graag op afspraak.

Een afspraak maken kan via de kantoorpagina, aan het infoloket, of telefonisch.

We doen er alles aan om je bezoek op een veilige manier te laten verlopen, en vragen je daarom de preventiemaatregelen strikt op te volgen. Bewaar dus steeds een veilige afstand, draag een mondmasker, geef geen handdruk, kom alleen naar het kantoor, neem je eigen balpen mee en blijf thuis als je je ziek voelt.

Prevention icons

We raden je aan om zoveel mogelijk online of vanop afstand te doen. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Hoe beheer ik mijn dossier vanop afstand?

Met de online toepassingen kan je je dossier (grotendeels) blijven beheren, waar je ook bent. Bijvoorbeeld:

  • Online controlekaart (EC3): je controlekaart online indienen
  • Mijn HVW-dossier: informatie over je dossier bekijken, je persoonsgegevens bijwerken, attesten opvragen en afdrukken

Telefonisch kan je 24 / 7 de status van je laatste betaling nagaan, op het nummer van je kantoor.

Daarnaast kan je ons de documenten die we nodig hebben om je dossier samen te stellen ook vanop afstand bezorgen.

Verdere info over onze diensten op afstand kan je hier vinden.

Welke impact heeft het coronavirus op de behandeling van mijn dossier?

We doen er alles aan om de continuïteit van onze klantenservice te behouden.

We verwelkomen je uitsluitend op afspraak in ons kantoor, en we raden je aan om zoveel mogelijk online of vanop afstand te doen. Je leest alles over onze online tools en onze dienstverlening op afstand op deze pagina.

Vanaf wanneer is het weer mogelijk om een afspraak te maken?

Vanaf dinsdag 23 juni verwelkomen we je op afspraak in de HVW-kantoren. Een afspraak inplannen in je kantoor zal mogelijk zijn vanaf 18 juni.

Een afspraak maken kan via de kantoorpagina, aan het infoloket, of telefonisch.

Als ik mijn dossier per post in orde wil maken, krijg ik van de HVW dan de bevestiging dat mijn document ontvangen en volledig is?

Voor elk document dat wij ontvangen, sturen wij je een ontvangstbewijs en een overzicht van de documenten die nog ontbreken in je dossier.

Kan mijn betaling vertraging oplopen door de gewijzigde werking?

Als je gebruik maakt van de papieren controlekaart is het mogelijk dat je betaling met een lichte vertraging gebeurt.  Als je de elektronische controlekaart gebruikt, gebeurt de betaling zonder vertraging. 

Hoe kan ik de status van mijn betaling kennen?

Alle info over je betaling vind je in realtime in je Mijn HVW-dossier. Wanneer je een aanvraag indient bij de HVW, wordt er immers een dossier voor je gecreëerd. Je hoeft daar zelf geen verdere stappen voor te ondernemen. Bij je eerste aanvraag kan dat echter even duren.  

Je kan ook je betaling 24/7 nagaan door je kantoor te bellen.

Voor andere vragen gebruik je best het contactformulier of onze online diensten.

Wat met mijn controlekaart volledige werkloosheid tijdens corona?

Naar aanleiding van de coronacrisis kan je je papieren controlekaart volledige werkloosheid C3A tijdelijk eerder bezorgen aan je kantoor. Tot juni kan dat telkens vanaf de vijfde dag voor het einde van de maand.

Liever digitaal? Vul je controlekaart in via de eC3-app en dien ze online in: lees hier hoe dat snel en eenvoudig kan.

Vragen RVA

Vragen over je dossier?

Vragen over volledige werkloosheid?

Vragen over deeltijdse arbeid?

Vragen over de arbeidsovereenkomst?

Vragen over de uitkeringen?

Laatste aanpassing: 27/07/2020