Veelgestelde vragen

Vind hier de veelgestelde vragen aan de HVW. 

Algemeen

Is mijn kantoor open?

Je kan onze openingsuren en sluitingsdagen terugvinden op elke kantoorpagina. Ook op Google kan je deze informatie steeds terugvinden.

Hoe kan je ons nog contacteren?

Hoe kan ik makkelijk de juiste informatie terugvinden op de website?

Op de homepagina kan je gebruik maken van de zoektool met de vraag “Werkloos? Hoe kunnen we je helpen?”. Beantwoord hier alle vragen en zo kom je uit op de juiste informatiepagina of wordt er aangegeven welke actie je moet ondernemen. Je kan ook gebruik maken van de zoekbalk rechts bovenaan om makkelijk door de website te navigeren.

Ik wil overstappen naar jullie instelling, hoe doe ik dat?

Op deze pagina kan je alle info terugvinden over jouw situatie. Maak hiervoor een afspraak in je kantoor.

Ik spreek de taal van het kantoor niet, wat moet ik doen?

Wij mogen je volgens de Belgische wetgeving enkel helpen in de taal van het taalgebied van je kantoor. Dit wil zeggen dat we je in een kantoor in het Nederlandse taalgebied enkel mogen verder helpen in het Nederlands, en in een kantoor in het Franse taalgebied in het Frans. In een kantoor in het Duitse taalgebied mogen we je helpen in het Frans en Duits. Ons kantoor van Brussel bevindt zich in het tweetalige gebied. Daar mogen we je dus zowel in het Nederlands als in het Frans verder helpen.

Spreek je de taal van het kantoor niet? Laat je dan begeleiden door een tolk of iemand anders die voor jou kan vertalen.

Mijn dossier

Ik wil een wijziging van mijn familiale toestand doorgeven.

Vul het formulier C1 in en bezorg het ons per post of via het contactformulier. 

Meer informatie over het invullen van dit formulier vind je terug op het infoblad C1.

Ik wil mijn adres wijzigen.

Vul het formulier C1 in en bezorg het ons per post of via het contactformulier. 

Meer informatie over het invullen van dit formulier vind je terug op het infoblad C1.

 

 

Ik wil een activiteit starten of een wijziging van een activiteit aangeven.

Op deze pagina kan je alle info terugvinden over jouw situatie.  Maak hiervoor een afspraak in je kantoor.

Ik heb nog geen betaling ontvangen, wat moet ik doen?

We voeren de betaling van je werkloosheidsuitkering altijd uit tussen de 30e en 10e van de volgende maand.

Wil je de status van je betaling kennen?

  • Surf naar “Mijn HVW-dossier
  • Vorm het nummer van je kantoor en kies voor optie 1

Dat kan 24/7.

Het is dus niet nodig om een klacht in te dienen voor een vertraging in je betaling vóór de 10e van de maand. Je klacht zal als onontvankelijk beschouwd worden.

Hoe volg ik mijn betaling op?

In Mijn HVW-dossier zie je altijd hoe ver je betaling staat.

Je kan ook bellen naar je HVW-kantoor.  

Van zodra jij een aanvraag doet, maken wij een dossier voor jou. Jij moet verder niets doen. Is het je eerste aanvraag? Dan duurt het wat langer.

Hoe volg ik mijn dossier vanop afstand?

Je kan je dossier voor een groot deel op afstand volgen. Waar je ook bent.

  • Online
    • Je kan je EC3-Controlekaart online indienen. Lees meer info over de elektronische controlekaart.
    • Op mijn HVW-dossier vind je alle info over je dossier. Je kan ook gegevens aanpassen of attesten afdrukken.
  • Per telefoon

Je kan altijd bellen naar  je HVW-kantoor  om je betalingen op te volgen.  

  • Met de post

Je kan de documenten die nodig zijn om je dossier te vervolledigen per post sturen naar  je HVW-kantoor. 

Lees meer hoe je je dossier op afstand volgt.

Ik breng mijn dossier in orde met de post. Hoe weet ik of de HVW alles ontvangen heeft?

Je krijgt van ons een bewijs voor elk document dat we ontvangen. We melden je meteen ook welke documenten nog ontbreken.

Vragen en antwoorden van de RVA