Nieuwsberichten

31/05/2022 Ontdek ons jaarverslag 2021

Ontdek ons jaarverslag 2021

In het Jaarverslag 2021 documenteert de HVW haar kerncijfers en projecten die ze heeft verwezenlijkt afgelopen jaar. 

Een uitdagend jaar van solidariteit en veerkracht

Het jaarverslag staat in het teken van solidariteit. Niet enkel naar de klant toe, maar ook onderling binnen de organisatie en over de kantoorgrenzen heen. Je komt meer te weten over hoe we als organisatie zijn blijven innoveren en moderniseren en hoe onze medewerkers hun niet-aflatende inzet en solidariteit toonden.

Nieuwsgierig naar het resultaat? Lees dan hier de elektronische versie.

16/05/2022 De HVW steunt de regenboogactie

De HVW steunt de regenboogactie

Deze week vindt de Pride Week plaats.

Waarom Pride Week?

Pride Week is een gelegenheid om de mensenrechten van lesbiennes, homo's, biseksuelen, transgenders, queers, interseksuelen en aseksuelen (LGBTQIA+) te steunen. Er is effectief nog werk aan de winkel voordat genderidentiteit of seksuele geaardheid niet langer een obstakel vormt.

Een sterk signaal geven

Door deze Pride Week te steunen, draagt de federale overheid, waarvan de HVW deel uitmaakt, bij tot de opbouw van een samenleving die solidair is en openstaat voor alle profielen. Zij geeft daarmee blijk van haar openheid en haar respect voor seksuele en genderdiversiteit.

Laten we deze actie samen steunen en een einde maken aan discriminatie en homofobe daden.

04/05/2022 Je fiscale fiche digitaal beschikbaar

Je fiscale fiche digitaal beschikbaar

Je fiscale fiche is nu beschikbaar in elektronisch formaat.

Waar vind je je fiscale fiche?

Je kan je fiscale fiche vlot en in alle veiligheid raadplegen:

Lukt het niet om je fiscale fiche te raadplegen via een van de bovenstaande kanalen? In dat geval kan je een (bijkomend) papieren exemplaar vragen aan je kantoor. Weet wel dat de verzending tot twee weken kan duren.

 

03/03/2022 Tijdelijke werkloosheid naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne

Tijdelijke werkloosheid naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne

Is je werkgever niet in staat om te werken ten gevolge van de oorlog in Oekraïne (bijvoorbeeld geen levering meer van materialen uit het Oostblok, exportproblemen….)? Dan kan hiervoor uitzonderlijk tot 30 juni 2022 tijdelijke werkloosheid wegens overmacht aangevraagd worden.

De overmacht moet de uitvoering van de arbeidsovereenkomst volledig onmogelijk maken. Het is wel mogelijk dat bepaalde collega’s nog verder tewerkgesteld worden of dat werknemers in een beurtrol tijdelijk werkloos worden gesteld.

Wat moet je werkgever doen?

Je werkgever moet niets doen. Hij moet zelfs geen mededeling tijdelijke werkloosheid wegens overmacht gelinkt aan Oekraïne versturen naar de RVA. Alle tijdelijke werkloosheid als gevolg van de coronapandemie of het conflict in Oekraïne (ook indien deze vóór 01/04/2022 zou zijn gelegen) kan tot en met 30/06/2022 beschouwd worden als tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona.

Zit je vast in Oekraïne?

Zit je vast in Oekraïne en kan je dus niet werken? In principe heb je dan geen recht op tijdelijke werkloosheid. Dit omdat de onzekere situatie in het land al lang bestond en reizen naar Oekraïne dus afgeraden werd.

Doe je vrijwilligerswerk om Oekraïners te helpen?

Ben je volledig of tijdelijk werkloos en voer je vrijwilligersactiviteiten uit overeenkomstig de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers in het kader van hulpverlening aan Oekraïne (met inbegrip van hulp aan vluchtelingen)? Dan ben je voor de periode van 24/02/2022 tot en met 28/02/2023 vrijgesteld van de aangifte hiervan.

Ben je werkloos en vang je Oekraïense vluchtelingen op?

Voor de periode van 24 februari 2022 tot en met 28 februari 2023 kan het feit dat je werkloos bent en Oekraïense vluchtelingen opvangt (die de Oekraïense nationaliteit hebben of wettelijk in Oekraïne verblijven) geen invloed hebben op je gezinstoestand. Je moet de situatie echter wel aangeven door een verklaring in te dienen bij je uitbetalingsinstelling. Gebruik hiervoor formulier C110 - Opvang Oekraïense vluchtelingen.

07/02/2022 Het kantoor van Luik verhuist

Het kantoor van Luik verhuist

Ons kantoor van Luik verhuist naar een gloednieuwe locatie om je een optimale dienstverlening te kunnen bieden. 

Vanaf maandag 21 februari ben je welkom op ons nieuwe adres:

Boulevard d'Avroy 112
4000 Luik

Stuur al je post voortaan dus naar dit adres.

Meer informatie?

Je vindt de openingsuren van het kantoor op de kantoorpagina van Luik.
Heb je een vraag? Je kan contact opnemen met je kantoor via telefoon of via het contactformulier.

 

14/12/2021 Herinnering: Aanvraag voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht door een quarantaine of sluiting van de school van je kind

Herinnering: Aanvraag voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht door een quarantaine of sluiting van de school van je kind

Kan je minderjarige kind niet naar het kinderdagverblijf of naar school gaan door een volledige of gedeeltelijke sluiting? Moet je kind afstandsonderwijs volgen? Moet je kind in quarantaine of in isolatie?

Je kan nog steeds je aanvraag indienen voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht door een quarantaine of sluiting van de school van je kind als gevolg van een maatregel om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

Wat moet je doen?

Is de onderwijsinstelling van je kind gesloten of overgegaan naar afstandsonderwijs, dan moet je een sluitingsattest corona laten invullen door de verantwoordelijke van deze instelling en dit attest correct ingevuld (ondertekend door jezelf en door de verantwoordelijke van het kinderdagverblijf, de school, de opvang of de dienst) aan je werkgever overhandigen.

Is je kind in quarantaine, dan moet je een quarantaineattest corona invullen en ondertekenen, er het quarantainegetuigschrift aan toevoegen, en beide aan je werkgever overhandigen.

Je kan beroep doen op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht, als je voldoet aan de gebruikelijke vergoedingsvoorwaarden om uitkeringen te genieten en als je niet kan telewerken.

Moet je ook een aanvraag bij ons indienen?

Als je voor het eerst uitkeringen aanvraagt, als je van werkgever verandert, of als je werkregime (uren) verandert of als je een activiteit in bijberoep start, moet je ook een (nieuwe) uitkeringsaanvraag indienen volgens de vereenvoudigde procedure.

 Je hebt tijd tot twee maanden na de maand waarin je tijdelijke werkloosheid neemt om je aanvraag bij ons in te dienen. Vb. je vraagt tijdelijke werkloosheid voor de periode van 20 tot 24 december. Je hebt tijd tot eind februari om je aanvraag bij ons in te dienen.

Let wel op: dit recht kan maar aan één van beide ouders toegekend worden.

Meer informatie vind je hier.

09/12/2021 Je uitkeringen van de maand december

Je uitkeringen van de maand december

Werd je tijdelijk werkloos wegens overmacht door corona?

Je werkgever moet ervoor zorgen dat je al je betaalde vakantiedagen opneemt voor het einde van het jaar. Hij moet je een overzicht geven van je resterende vakantiedagen in 2021, en je vragen om ze op te nemen voor 31 december. Voor de maand december moet je werkgever je niet-opgenomen vakantiedagen aftrekken van de dagen tijdelijke werkloosheid die voorzien zijn in de elektronische aangifte die hij doet bij de HVW.

De HVW zal je betaling uitvoeren volgens het aantal dagen tijdelijke werkloosheid dat je werkgever doorgeeft. De RVA zal nadien de nodige controles doen om na te gaan of de reglementering werd nageleefd.

Ben je volledig werkloos?

Als volledig werkloze heb je recht op 24 dagen (zaterdagen inbegrepen) of 4 weken vakantie per jaar. In dat aantal zijn ook de vakantiedagen inbegrepen die je al hebt opgenomen tijdens een arbeidsperiode.

In principe ontvang je werkloosheidsuitkeringen voor de vakantiedagen die je tijdens je werkloosheid neemt, behalve voor de betaalde vakantiedagen. Die dagen worden berekend op basis van je werkprestaties tijdens het vorige jaar.

Moet je nog dagen uitputten die gedekt zijn door vakantiegeld? Doe dat dan in de maand december.

Daarvoor moet je een ‘V’ noteren op je controlekaart voor de dagen waarop je vakantie wil nemen. Voor die dagen zal je geen uitkeringen krijgen. Doe je dat niet, dan zullen die dagen automatisch afgetrokken worden van je uitkeringen van december.

Meer informatie?

Meer informatie over vakantie tijdens je werkloosheid vind je in dit infoblad.

Meer informatie over tijdelijke werkloosheid lees je hier.

 

30/11/2021 Videoafspraken: veilig en eenvoudig alternatief voor afspraken in je kantoor

Videoafspraken: veilig en eenvoudig alternatief voor afspraken in je kantoor

Sinds kort kan je een videoafspraak inplannen bij alle kantoren van de HVW. Deze videoafspraken zijn een veilig en eenvoudig alternatief voor de afspraken in je kantoor. Zo hoef je niet meer fysiek aanwezig te zijn, maar kan je toch een gesprek voeren met je dossierbeheerder. 

Heb je symptomen of ben je in quarantaine? Dan kunnen we je niet ontvangen in je kantoor, maar helpen we je graag verder tijdens een videoafspraak.

Hoe maak je een videoafspraak?

Een videoafspraak maken kan via de online afsprakentoolvia de HVW-site op de pagina van jouw kantoorper telefoon of aan het infoloket van je kantoor zelf. Kies of vermeld de optie ‘Videoafspraak’. We geven je meteen ook mee welke documenten je kan meebrengen om je afspraak zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Wat heb je nodig voor een videoafspraak?

  • Een tablet, een smartphone of een computer
  • Een (ingebouwde) camera, microfoon en luidspreker
  • Een goede internetverbinding
  • Een rustige ruimte met voldoende privacy
  • Alle nodige documenten voor een vlot verloop van de afspraak

Meer info over onze dienstverlening op afstand vind je hier.

19/10/2021 Einde bevriezing degressiviteit van je werkloosheidsuitkering

Einde bevriezing degressiviteit van je werkloosheidsuitkering

Naar aanleiding van de coronacrisis heeft de regering besloten de degressiviteit van de uitkeringen volledige werkloosheid te bevriezen van 1 april 2020 tot 30 september 2021. Vanaf 1 oktober 2021 zal de degressiviteit van je uitkeringen opnieuw starten. Dat betekent dat het bedrag van je uitkeringen na een tijdje vermindert.

Heb je vóór 1 april 2020 een volledige werkloosheidsuitkering ontvangen en heb je gedurende de hele periode van 1 april 2020 tot 30 september 2021 een volledige werkloosheidsuitkering ontvangen?

In dat geval wordt de vergoedingsfase waarin je je op 1 april 2020 bevond, met 18 maanden verlengd.

Als je hebt gewerkt tijdens de periode van de bevriezing, dan zal deze verlenging maximum 18 maanden bedragen.

Voorbeeld: Als je vanaf 04/03/2020 een dagbedrag van 61,23 euro hebt ontvangen voor een periode van 6 maanden, d.w.z. tot 04/09/2020, en aangezien de periode van 01/04/2020 tot 30/09/2021 (18 maanden) wordt geneutraliseerd, kan je dit dagbedrag nog ontvangen tot 04/03/2022 (04/09/2020 + 18 maanden). Dit bedrag zal dalen tot 61,10 euro vanaf 04/03/2022.

Ben je werkloos geworden tussen 1 april 2020 en 30 september 2021? Je degressiviteit zal worden verlengd met het aantal volledige maanden tussen je aanvraag en het einde van de maatregelen (30/09/2021).

Voorbeeld: Als je een aanvraag volledige werkloosheid hebt ingediend vanaf 01/09/2020, krijg je een dagbedrag van 58,13 euro gedurende een periode van 3 maanden tot 01/12/2020. Aangezien de periode tot 30/09/2021 werd geneutraliseerd, ontvang je nog steeds het dagbedrag tot 31/12/2021 (13 maanden tussen de uitkeringsaanvraag op 01/09/2020 en het einde van de bevriezing op 30/09/2021). Dit bedrag zal dalen tot 55,11 euro vanaf 01/01/2022.

Ontvang je inschakelingsuitkeringen? Je periode van 36 maanden basisrecht wordt verlengd met 18 maanden.

Voorbeeld: Als je geboortedatum 06/04/1987 is, begint je basisrecht op 01/05/2017 en eindigt dit op 01/05/2020. Aangezien de periode van 01/04/2020 tot 30/09/2021 (18 maanden) wordt geneutraliseerd, zal vanaf 01/05/2020 je basisrecht verlengd worden tot 31/10/2021.

Opgelet: Bepaalde verlengende gebeurtenissen, afhankelijk van de periode, kunnen gevolgen hebben voor de degressiviteit. Voor meer informatie kan je contact opnemen met je kantoor.

 

13/10/2021 Nieuw afsprakensysteem: afspraken via video

Nieuw afsprakensysteem: afspraken via video

Je kan vanaf nu een videoafspraak inplannen bij alle kantoren van de HVW. De eerste videoafspraken vinden plaats vanaf 18 oktober, met uitzondering van de HVW-kantoren in Brussel, Nijvel en Waver. Daar kan het vanaf 1 november.

Het inplannen van zo’n afspraak kan vanaf donderdag 14 oktober 2021.

Hoe maak je een videoafspraak?

Een videoafspraak maken kan via de online afsprakentoolvia de HVW-site op de pagina van jouw kantoorper telefoon of aan het infoloket van je kantoor zelf. Kies of vermeld de optie ‘Videoafspraak’. We geven je meteen ook mee welke documenten je kan meebrengen om je afspraak zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Wat heb je nodig voor een videoafspraak?

  • Een tablet, een smartphone of een computer
  • Een (ingebouwde) camera, microfoon en luidspreker
  • Een goede internetverbinding
  • Een rustige ruimte met voldoende privacy
  • Alle nodige documenten voor een vlot verloop van de afspraak

Meer info over onze dienstverlening op afstand vind je hier.

Pages