Uitkeringen als schoolverlater

Heb je net je studies beëindigd en vraag je je af wat je mag verwachten tijdens je zoektocht naar een job? Geen zorgen, ons socialezekerheidssysteem ondersteunt je in deze periode.

Na een beroepsinschakelingstijd van 310 dagen kan je zogenaamde inschakelingsuitkeringen ontvangen.

Wat moet ik concreet doen?

1) Bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling

  • Schrijf je in als werkzoekende

Wanneer? Zodra je je studies hebt beëindigd.

Waar? Bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling die bevoegd is voor jouw gewest (Actiris in Brussel, Forem in Wallonië, VDAB in Vlaanderen en ADG in de Duitstalige Gemeenschap).

Van die dienst krijg je een inschrijvingsbewijs. Bewaar dat goed.

Hoe? Wil je weten hoe je je moet inschrijven, neem dan contact op met je gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling. In de meeste gevallen kan je je zelfs inschrijven via de website.

  • Doorloop je beroepsinschakelingstijd

Duur: 310 dagen

Let wel op, sommige gebeurtenissen kunnen je beroepsinschakelingstijd onderbreken (ziekte, verblijf in het buitenland, studies, enz.). Meer weten? Neem dan contact op met de HVW.

Voorwaarden: Tijdens je beroepsinschakelingstijd moet je actief naar werk zoeken. Je gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling zal je inspanningen regelmatig evalueren. Om inschakelingsuitkeringen te kunnen aanvragen, heb je twee positieve evaluaties van die dienst nodig.

  •  Bevestig je inschrijving

Wanneer? Aan het einde van je beroepsinschakelingstijd en vóór je 25e verjaardag.

2) Bij de HVW

  • Vraag je inschakelingsuitkeringen aan 

Wanneer? Aan het einde van je beroepsinschakelingstijd en vóór je 25e verjaardag.

Hoe? Dien een uitkeringsaanvraag in. Maak daarvoor een afspraak in je HVW-kantoor. Een van de medewerkers zal samen met jou je dossier opmaken en het naar de RVA sturen voor akkoord.

Duur? In principe kan je inschakelingsuitkeringen ontvangen gedurende 36 maanden.

  • En daarna?

Een HVW-medewerker zal je uitleggen hoe je de controlekaart C3A moet invullen om je activiteiten mee te delen. Je moet ze elke maand indienen bij de HVW. Ze bestaat in papieren formaat en ook elektronisch (www.mysocialsecurity.be of via de eC3-app voor iOS en Android). 

De HVW betaalt elke maand je uitkeringen op basis van de informatie op die kaart. Daarom is het belangrijk dat je de kaart juist invult.

Goed om te weten

Aan het einde van je beroepsinschakelingstijd moet je rekenen op een termijn van twee maanden voor de samenstelling van je dossier en om recht te hebben op het volledige bedrag van je uitkeringen.

Breng dit zeker mee bij je bezoek:

  • Je identiteitskaart of verblijfsbewijs
  • Je attest van einde van beroepsinschakelingstijd (vraag dit bij je gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling)
  • Een kopie van je diploma als je hogere studies hebt afgerond
  • Je bankrekeningnummer
  • Een lijst van de personen die onder hetzelfde dak wonen als jij: naam, voornaam, geboortedatum en bedrag en aard van hun inkomsten (loon, werkloosheid, ziekte-uitkering, pensioen, ...)

Afhankelijk van je persoonlijke situatie kunnen er ook andere documenten gevraagd worden. Wil je weten welke documenten je nodig hebt, neem dan gerust contact op met de HVW vóór je bezoek.

Dit is een eerste algemene informatie. Je vindt meer info op de site van de RVA (www.rva.be).

Laatste aanpassing: 24/02/2020